feb-nov 2020

Meester zoekt
Gezel – Traject

Begin 2020 selecteerde GWA vier ontwerpers voor de pilot van Meester Zoekt Gezel, een project om ‘jongdrukkers’ op te leiden in boekdruk, hoogdruk, diepdruk en boekbinden. Een half jaar lang draaiden ze mee met lessen, speciale workshops en leerden ze alles over het werken met en onderhouden van de persen, de inkt en het papier. Met als missie zelf de kennis over te kunnen dragen als docent en/of beheerder in deze of andere werkplaatsen.

Als rode draad fungeerde de Typo grafische agenda, een agenda voor 2021 die geheel in boekdruk is gemaakt. De gezellen ontwierpen, zetten, drukten en bonden eigenhandig 100 exemplaren met 8 katernen en 4 verschillende illustratieve bladen. Ook gaven ze les aan de verschillende doelgroepen van GWA: van schooljeugd tot ervaren kunstenaar. Door de eerste lockdown liep het project een aantal maanden vertraging op, maar uiteindelijk werd eind november het geheel gepresenteerd in de expositie van Meester tot Gezel in 2020. Daarin ziet u de verschillende fasen van het maken van de agenda, en tonen we foto’s van meesters, gezellen en materialen. Foto’s : Francesca Patella/Patella Pictures*.

Meester zoekt Gezel werd mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van Prins Bernard Cultuurfonds, Maatschappij tot Nut van ‘t Algemeen, Stichting Gravin van Bylandt, Fonds voor Cultuurparticipatie en Stadsdeel Oost. En dankzij de medewerking van Drukkerij Jan de Jong, de Raddraaier, The Paperfactory, AGA LAB en alle medewerkers van GWA Grafische Werkplaats Amsterdam.

*De foto’s mogen niet zonder toestemming gebruikt worden.

meester
Rudi Oostermeijer

begon ooit als worstenverkoper op de markt, en ontdekte dat hij het ontwerpen van de bordjes het meest bevredigend vond. En wat begon als een hobby in de kelder, groeide uit tot een volwaardig drukkersschap. Rudi is een meester zoals een meester bedoeld is. Gaat tot het gaatje waar het gaat om perfect drukwerk, maar kan ook genieten van het experiment van een gezel met vrijheidsdrang. Hij staat op de foto met de hoogtemeter die zo goed van pas komt bij het drukken op de Johannisberg stop-cilinder, omdat de opdraagrollen na het schoonmaken van het inktwerk steeds opnieuw op hoogte moeten worden afgesteld. Het voordeel boven het gebruik van een rollenmaatje is dat je er geen inkt bij hoeft te gebruiken, je kan gewoon naar het wijzertje kijken om te checken of je goed zit. Mooi stukje techniek!

meester
Florence van Heuvelen

begon aan de kunstacademie (HKU), belandde achter de computer en wilde al snel weer terug naar het ambachtelijke, naar het werken met de handen. Na een studie Docent Beeldende Vorming aan de HvA belandde ze als educatie-medewerker bij GWA. Acht jaar later is ze gaandeweg allround geworden in het drukken en het doceren van de technieken. Ze houdt de werkplaats nauw op orde, en wilde graag op de foto met de lange cicerolat – omdat ze zo houdt van het perfecte maatsysteem. Maar ook met een inktroller, en met een stapel houten letters, en ook wel met een zethaak…. Uiteindelijk besloten we haar te fotograferen zonder alle opsmuk, maar gewoon, trots op wat ze beheert, en met die handen die zo gewend zijn aan de inkt, de olie en het lood.

jongdrukker
Juliette Verberne

runt een succesvol eigen bedrijfje als ontwerper, maar verlangde terug naar waar ze ooit begon: de grafische werkplaats van de HKU, onder de bezielende begeleiding van Wiek Molin – oprichter van GWA. Ze toonde zich een consciëntieus werker, met veel inzicht in de verschillende stappen van het ontwerpproces.

Ze wilde graag op de foto met een kast vol houten letters, omdat die voor haar het meest tot de verbeelding spreken. Maar de expositie laat zien dat ze ook prachtige droge naalden maakte, en een perfecte Japanse doos tijdens de cursus kartonnage. De volgende stap? Haar hele familie uitnodigen voor een workshop, zodat ze nog beter kan worden in het lesgeven. Strak plan!

jongdrukker
Alette de Roos

is ontwerper, docent en alleskunner. Haar inzending voor het Meester-Gezel traject kwam als eerste binnen, en ze plaatste de lat meteen hoog! Een heel boek met grafisch werk, mooi gebonden en goed afgewerkt. Bingo. Alette geeft in haar eigen atelier les in riso, boekjes maken, linoleumsnede en stempels maken. Bij GWA heeft ze vooral interesse in het beheren van de werkplaats en het lesgeven aan volwassenen. We zullen haar binnenkort al tegenkomen als docent lino in de vestiging in Noord.

Alette was ook degene die aangaf ervoor te voelen snel aan een nieuwe agenda te gaan beginnen, nu alles wat geleerd is nog zo vers is. Daar houden we haar natuurlijk aan, en we roepen iedereen die zin heeft haar te helpen nu vast op. Want een enorme klus, dat blijft het!

jongdrukker
Maaike Bol

is ontwerper, zeefdrukker, illustrator en Amsterdammer. Ze kent de stad op haar duim en helpt GWA altijd weer aan nieuwe interessante netwerken. GWA zag in haar de zachte hand met de originele ideeën – en dat is uitgekomen.

Haar favoriete objecten uit de werkplaats, dat zijn de houten letters.

‘ABCDe drukletters van de werkplaats hebben zoveel beeldkracht, je kunt er alles mee maken. Het is een soort Lego, maar dan zijn het de bouwblokken van taal. Bouwen met beeldtaal, is letterlijk totaal verslavend. Je kunt de letters drukken zodat ze een bepaalde betekenis hebben of je kunt vrij spelen met de vorm. Verder kun je goochelen met kleur en mengvormen en je aan het grid houden of juist niet. Er zijn oneindig veel mogelijkheden en de techniek gaat al eeuwen mee.

Deze O vind ik ó zo mooi.

Het is een letter maar ook een perfecte rOnde vOrm.
Doordat het hout geleefd is heeft hij een ruige touch, dat maakt hem perfect imperfect (((yO!)))’

jongdrukker
Gus Moystad

is illustrator, tekenaar, kunstenaar en hij heeft een uitstekend gevoel voor timing. Enkele weken voordat de oproep voor Gezellen de deur uit zou gaan wandelde hij de werkplaats aan de Molukkenstraat binnen om zich aan te bieden als vrijwilliger. Net afgestudeerd aan de HKU illustratie én kunstgeschiedenis, met als brandende ambitie lesgeven: wij zagen in hem onmiddellijk de ideale gezel. En dat is uitgekomen!

Als voorwerp koos Gus voor het benzine-kannetje. Niet alleen omdat het een prachtig ding is, maar ook omdat het schoonmaken hier een karwei op zich is. ‘Het werkt heel rustgevend om na een volle dag zo’n 45 minuten bezig te zijn met poetsen. In mijn eigen atelier loop ik dan gewoon weg en laat ik alle rotzooi achter.’